Dygtigere børn og unge. Helt overordnet set skal vores børn og unge bliver dygtigere mens de går i skole. Undervisningsministeriet formulerer det på følgende måde: “Via mere og bedre undervisning skal eleverne på sigt kunne det sammen i 8. klasse, som de kan i dag i 9. klasse“.
Partnerskaber er et nyt krav til folkeskolerne i reformen. Partnerskaber skal bidrage til opfyldelse af folkeskolens formål og kan ske i samarbejde med lokalsamfundets kultur- og folkeoplysning, idræts- og foreningsliv, kunst- og kulturskoler, og de kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler.
Skolebestyrelser kan fremover bestå af andre medlemmer end forældre på skolen, hvis kommunalbestyrelsen vælger det. Optil to pladser i skolebestyrelsen kan besættes af repræsentanter fra de lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner, det lokale erhvervs- eller foreningsliv.
Eliteidrætsklasser 7.-10. klasse kan kommunalebestyrelsen beslutte at oprette i kommunen. Elever til sådanne klasser optages på baggrund af deres idrætsmæssige niveau.
95% af lærerne skal i 2020 have linjefag eller linjefagskompetence i de fag de underviser i.
Klasselærerfunktionen kan fremover varetages af både lærere og pædagoger, og kan deles mellem flere af de personer der er tilknyttet klassen.