For børn præget af særlige vanskeligheder eller særlige talenter

larforlivet

Den nye og mere varierede skoledag vil styrke forskellige læringsfællesskaber og børns forskellige behov. Dette gælder også børn præget af særlige vanskeligheder eller særlige talenter.

Her er en fælles og tydelig ramme vigtig med nogle opmærksomhedspunkter, der kan arbejdes efter i løbet af den varierede skoledag; således, at både børn og voksne oplever en hverdag, der er overskuelig og forudsigelig – selvom den er forskellig. Den konkrete hverdag tilrettelægges i de enkelte teams omkring en klasse eller gruppe.

Eksempler på pejlemærker i skoledagens tilrettelæggelse:
• Tydelig forberedelse af dagens elementer for børnene, fx ved gennemgang af dagsprogram.

• Tydelige markører for børnene i overgangen fra én aktivitet til den næste.
Her kan fx arbejdes med faste rutiner der markerer et skift. Der kan arbejdes med visualisering, tydelighed med farvekoder for hver aktivitet, klar italesættelse af hvad der skal ske mv.
Markørerne kan sagtens være forskellige indenfor hver aktivitet – blot overgangen er tydelig og genkendelig.

• Tydelige regler på skolen og i klasserne

• Fælles, relevant viden og redskaber for alle de involverede voksne;
om børnegruppen og om børn med særlige behov, fælles videndeling om metoder og indsatser til medarbejdere med forskellige erfaringer på undervisningsområdet.

• Fælles møder for de voksne omkring en klasse eller gruppe med fokus på sikring af kontinuitet i de pædagogiske elementer i børnenes hverdag.

Reklamer

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s