Tema 7: Bedre læringsmiljø

FASE A • Praksis som I ser den nu

Spørgsmål 1
Hvad forstår I ved begrebet et godt læringsmiljø?

1.1   Brainstorm i 5-7 minutter om, hvad I forstår ved begrebet et godt læringsmiljø fx i forhold til elevernes alder. Drøft dernæst:

  • Hvilke former for viden, færdigheder og kompetencer er vigtige for at læringsmiljøet bliver meningsfuldt for børns læring – og hvorfor?
  • Hvordan sætter I fokus på jeres forståelse af læringsmiljøet på skolen?

1.2   Notér de vigtigste pointer fra jeres drøftelse.

Spørgsmål 2
Hvordan arbejder I med at udvikle gode læringsmiljøer?

2.1   Beskriv kort for hinanden, hvordan I allerede i dag arbejder med udviklingen af læringsmiljøer?

Giv hinanden konkrete eksempler på, hvordan I hver især:

  • Bruger læringsmiljøet som medspiller i læringssituationer
  • Anvender læringsmiljøer som understøttelse for de faglige mål
  • Varierer læringsmiljøerne og deres indretning
  • Andet …

2.2   Notér de vigtigste pointer fra jeres beskrivelser.


FASE B • Analyse og vurdering

Spørgsmål 3
Hvad kendetegner jeres arbejde med gode læringsmiljøer?

Tag afsæt i jeres eksempler i spørgsmål 2.1

3.1   Vurdér jeres arbejde med at udvikle gode læringsmiljøer. Kom fx ind på:

  • Hvilke styrker og svagheder der kendetegner jeres arbejde med gode læringsmiljøer
  • Jeres arbejde med at opstille mål for undervisningen.
  • Jeres indblik i om det I gør ”virker”, herunder evalueringsmetoder.
  • Jeres anvendelse af evalueringsresultater.

3.2   Hvordan påvirker forskellige forhold jeres arbejde med gode læringsmiljøer? Fx kulturer, vaner, interesser, holdninger, politikker og lovgivning.

3.3   Notér de vigtigste fælles kendetegn for jeres beskrevne praksis.


FASE C • Praksis som I vil udvikle

Spørgsmål 4
Hvad er jeres vision for arbejdet med at udvikle endnu bedre læringsmiljøer?

4.1   Forestil jer at I om tre år har gode læringsmiljøer som børnene trives i og I som fagprofessionelle er stolte af og tilfredse med. Lad jer ikke begrænse af eksisterende strukturer og rammer. Hvad kendetegner skolens læringsmiljøer? Kom blandt andet ind på:

  • Hvordan ser der ud?
  • Hvordan understøtter de faglige mål?
  • Hvilken indflydelse har elever og forældre på miljøerne?
  • Hvordan understøtter læringsmiljøerne en fleksibel hverdag?

4.2   Noter de vigtigste kendetegn ved jeres praksis om tre år.

Spørgsmål 5
Hvordan vil I konkret arbejde videre med udviklingen af bedre læringsmiljøer?

5.1   Diskuter med afsæt i jeres nuværende praksis hvad der skal til for at realisere jeres vision. Overvej hvilke elementer af jeres nuværende praksis, der er særligt vigtige at fastholde, og hvad der evt. kan afvikles. Identificer hvad I umiddelbart kan ændre for at nå jeres vision, og hvad der kræver en længerevarende indsats.

5.2   Notér de vigtigste initiativer/handlinger I vil arbejde videre med. Kom fx ind på:

  • Hvad vil I sætte i gang?
  • Hvornår vil I gøre det?
  • Hvem skal gøre det og hvordan?
  • Hvad er det første skridt?

5.3   Påbegynd en handleplan

Reklamer

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s