Understøttende undervisning

images-2

Reformen giver folkeskolen et nyt element med indførelsen af understøttende undervisning. Understøttende undervisning er en del af skoledagen, og er det element der skal være med et til gøre den længere skoledag mere varieret og støtte op om den undervisning der foregår i fagene og i de obligatoriske emner (fx sexualundervising, IT, trafik og færdselsundervisning, uddannelses- og erhvervs- og arbejdsmarkedsundervisning).

Den understøttende undervisning kan varetages af lærere, pædagoger og/eller personer med andre kompetencer. Det er skolelederen der har retten til at definere disse kompetencer.

Intentionerne med understøttende undervisning er, at den skal bidrage til at hæve det faglige niveau hos børnene. Dette skal ske ved at der bliver bedre mulighed for at arbejde på andre måder, fx uden for skolens område, ved i højere grad at tage udgangspunkt i børnenes interesser og inddragelse af den hverdag der omgiver os, og ved at skabe rum for faglig fordybelse, fx lektiecaféer.

Understøttende undervisning skal med andre ord både supplere den faglige undervisning og styrke børnenes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.

PDFKL – Understøttende undervisning

Reklamer

Skriv en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s